SLOW ART
I april 2019 blev resultatet af ti års arbejde udstillet i Rundetaarn i København: 14 håndvævede billeder og et 17 meter langt maskinvævet billede.
Alle håndvævede billeder er fladvævede, som er den enklest mulige væveteknik. Materialerne er ramie- og hørgarner, som er specielt udviklet og fremstillet i Kyoto i Japan. Det er langfibrede og hårdtspundne garner, som giver en kontant vævet overflade, der tilbagekaster farverne klart og tydeligt. Garnet er som udgangspunkt hvidt men bliver for hvert vævet billede indfarvet i utallige nuancer for at kunne oversætte skitsens farvespektrum bedst muligt.
Vævningens overflade opnår en struktur, som fanger lys og skygge, hvorved farverne opnår en egen dybde og intensitet.
Skitserne udvikles på computer og er synteser af mange forsøg og ændringer undervejs. Udgangspunktet er bl.a. fotos af ureflekterede eller tilfældige kompositioner, former eller overflader, som fanges i by og landskab. Ved væven oversættes skitseforlægget og de farvede tråde blandes på samme måde, som en maler blander farver på sin palet. Forskellen er, at garnet først skal indfarves. En tråd kan tones ved at væve den sammen med en tråd i en anden kulør. Således kan en rød sammen med gul blive orange eller en rød sammen med grøn virke grå osv.
På computeren er der fortrydelsesmuligheder. Ved væven er der næsten ingen. Undervejs er det muligt at se 30cm af det vævede billede, før det drejer omkring en bom og forsvinder ud af syne. Derfor er det afgørende at væve uden større afbrydelser for at undgå visuelle brud i arbejdet, hvor et billede kan tage op til ti måneder at væve.
Tæt på opfattes overfladen pixelleret og den vævede karakter er tydelig. Langt fra samles udtrykket til et billede, hvor kun farvernes intensitet afslører, at det er en vævning.